Sculptures

Bim bam bim bam

EPS en acrylic one

Iedereen gelooft in God.

Gaat naar de zondagmis.

Kerstmis, Pasen.

Bidt. Biecht.

Kent het Onzevader en het Weesgegroet.

De tien geboden.

Gelooft in de verrijzenis

Trouwt voor de kerk. Wordt gedoopt.

Wordt begraven in de kerk.

Gelooft in de hemel, het vagevuur en de hel.

En in het leven na de dood.

 

 

Onweerstaanbaar: Het was onbeschrijflijk. Het was
geen gezang maar een soort van trillend verlangen
dat de lucht vulde en waaraan niemand weerstand
kan bieden. Je werd verscheurd door weemoed en
liefde, jankte tranen met tuiten en wilde maar één
ding: daar zijn waar wij waren. Je hebt je mannen
met de dood bedreigd, maar zij deden wat jij hun
had verteld en bonden je alleen maar steviger aan de
mast. Het duurde uren voordat je weer een beetje
jezelf werd. En zelfs nu nog, wanneer je terugdenkt
aan dat betoverende gezang, word je vervuld van
emotie.
(Op basis van tekst van Ilja Leonard Pfeijffer)


 

 

 

 

Wegkijken is geen optie

Arboretum Kalmthout 18 juni – 28 augustus 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De aker in elk beeldje dat Janssens creëerde is terug te vinden in de sokkel. Elke figuurtje draagt een tas mee, dat met de levenservaring dikker wordt  — © Marc Wouters

Ivan Janssens ontwerpt beeldjes voor tweejaarlijks cultuurprijzen. “Elke figuurtje draagt een tas mee, dat met de levenservaring dikker wordt”

EKEREN –

De tweejaarlijkse cultuurprijzen worden dit jaar uitgereikt op vrijdag 13 mei in het kasteel Veltwijck. Er zijn 3 categorieën, een carrièreprijs, een blikvanger en een trofee voor beloftevol talent. De enveloppe met de winnaars blijft verzegeld tot de dag van de huldiging.

 

Districtsschepen Marc Elseviers samen met de kunstenaar Ivan Janssens. — © Marc Wouters

Na een oproep door het districtsbestuur werd de Mariaburgse kunstenaar Ivan Janssens geselecteerd om de kunstwerkjes voor de cultuurprijzen te ontwerpen. Ivan Janssens (67) heeft als veelzijdig kunstenaar zijn sporen verdiend. In februari stelde hij met nieuw werk tentoon in Tracé Cultuurstation in Ekeren. Janssens verzorgt het secretariaat bij Tracé, is voorzitter van het kunstplatform Kappa en vindt nog de tijd om creatief te zijn.

“De kunstwerken die Janssens voor de cultuurprijzen ontwierp, beantwoorden volledig aan onze vraag”; zegt Marc Elseviers (N-VA), districtsschepen voor onder meer cultuur. “Hij kreeg de opdracht om in elk beeldjes een aker te verwerken.” De aker verwijst naar het verleden, toen Ekeren heel wat brouwerijen telde. Vandaar dat Ekerenaren ‘Bierpruvers’ worden genoemd.

De aker in elk beeldje dat Janssens creëerde is terug te vinden in de sokkel. “Elke figuurtje draagt een tas mee, dat met de levenservaring dikker wordt”, vertelt Janssens. “Het beeldje dat het beloftevol talent voorstelt, draagt de dunne tas op de borst.” Deze prijs wordt dan ook toegekend aan een Ekereraar of een Ekerse vereniging die op cultureel vlak een opvallende start maakte. De blikvangerstrofee gaat naar een persoon of een vereniging die omwille van een bijzondere prestatie zichzelf en Ekeren op positieve manier in de kijker heeft geplaatst. “Zijn rugzak is al behoorlijk gevuld”, zegt de kunstenaar.

De carrièreprijs bekroont een persoon, al dan niet uit Ekeren, die omwille van zijn of haar jarenlange inzet en engagement op cultureel vlak een verschil heeft gemaakt voor Ekeren. “De man of vrouw heeft al levenservaring en zijn of haar rugzak begint door te wegen”, verduidelijkt Janssens. De beeldjes van ongeveer 40cm zijn uitgevoerd in gips en ijzer. De drie figuren zetten een stap vooruit. “Zij zijn zoekend, zoals elke kunstenaar”, besluit Ivan Janssens. (mawo)

Figuren die twijfelend wankelen. Figuren die balanceren op een wereldbol. Figuren die als kariatiden of als Atlas de wereld torsen of trachten hem op te tillen naar hoger en hoger en hoger… Figuren op één been. Steun zoekend bij elkaar en op zoek naar evenwicht… Figuren, leunend tegen de wind, gekleurd door het korstige patina van de tijd… Figuren die overeind blijven ondanks hun breekbaarheid…

(Johan De Smet)